CxO

Imagine 185 CxO’s improving your Strategic Decision Making

Make the impossible, possible
CxO Magazine | Subscribe now
Home >  News >  Marketing >  5 tactieken die onmiddellijk vertrouwen opwekken
Send this article to a friend:
Send
Subscribe to our newsletter

Marketing

09 mei 2016

cxo magazine

Door cxo magazine

5 tactieken die onmiddellijk vertrouwen opwekken

Als je van plan bent om iets te kopen, zal één iets je beslissing versnellen om voor een specifiek merk te kiezen: vertrouwen. Je mag een merk zelfs leuk vinden, als je het niet vertrouwt, koop je het niet.

Alleen, vertrouwen opbouwen is niet zo eenvoudig. Je vertrouwt ook geen volslagen onbekende. Daarom is het creëren van een vertrouwensband een werk van vele maanden of soms zelfs jaren.

Toch zijn er een aantal manieren om sneller vertrouwen op te wekken. Zeker als ze gecombineerd worden, werken ze zeer goed om de juiste klanten te overtuigen om bij jou of van jou te kopen.


1. Geen reclame

Mensen vertrouwen geen reclame. De voorbije decennia werden ze overspoeld met reclameboodschappen. Hierdoor is een grote scepsis ontstaan tegenover valse beloften in reclame. Het betekent niet alleen dat je extra kritisch moet zijn op waar je gaat adverteren, maar ook op welke manier je communiceert met klanten. Schreeuwerige boodschappen? Toch maar niet. Vertrek van de behoefte van de klant en speel daar subtiel op in.

Customer trust in brands.jpg

2. Een gezicht

Aangezien klanten grote ondernemingen steeds meer wantrouwen, werkt het omgekeerde dat ze andere mensen net meer gaan vertrouwen. Een gezicht toevoegen aan je communicatie maakt het meteen menselijker en schept ook meer vertrouwen. Doe dit liefst niet met stockfoto’s, maar laat wel foto’s maken van je medewerkers en maak hen je persoonlijke merken.

3. Getuigenissen en reviews

Mensen vertrouwen andere mensen, maar soms is een gezicht niet voldoende om gezag en vertrouwen uit te stralen. 90% van de mensen die online kopen, consulteren online reviews. 66% vertrouwt ze ook, al gaat de geloofwaardigheid er wel op achteruit, volgens een onderzoek van Nielsen. Zolang ze echt en waarachtig zijn, helpen reviews en getuigenissen het vertrouwen te winnen. Gebruik ze in advertenties, op landingspagina’s en via sociale media.

4. Eerlijkheid

Eerlijkheid en transparantie zijn kwaliteiten die we toekennen aan mensen die we vertrouwen in het dagelijkse leven. En dat werkt dus ook voor merken. Eerlijke meningen, inzichten en nieuws delen met je publiek zal je meteen vertrouwenswaardiger maken. Steek je bijvoorbeeld niet weg als producten minder snel geleverd kunnen worden als eerder aangekondigd. Het is niet het leukste van de job, maar mensen zullen je meer respecteren als je direct en eerlijk met hen bent. Durf beloftes maken, die je natuurlijk ook moet waarmaken.

5. Luisteren

Niet zo moeilijk, toch? Als je de tijd neemt om echt te luisteren naar je klant, toon je dat je om hen geeft. Als klanten de moeite doen om contact met je op te nemen via een reactie op je blog, een klacht op social media of een telefoontje, helpt het om in je eigen woorden te herhalen wat verteld werd om te tonen dat je het begrijpt, en geef een persoonlijk antwoord - geen standaard template. Dat wordt sterk gewaardeerd. In communicatie mag de luisterbereidheid in de verf gezet worden door je contactgegevens duidelijk te vermelden en mensen aan te sporen om contact op te nemen.

Bron: Desmyttere Marketingadvies