CxO

Imagine 185 CxO’s improving your Strategic Decision Making

Make the impossible, possible
CxO Magazine | Subscribe now
Home >  News >  Marketing >  Anouk Lagae verkozen tot Marketeer van het jaar
Send this article to a friend:
Send
Subscribe to our newsletter

Marketing

23 oktober 2015

cxo magazine

Door cxo magazine

Anouk Lagae verkozen tot Marketeer van het jaar

Anouk Lagae, de chief marketing officer van Duvel Moortgat, werd gisteren verkozen tot de Nederlandstalige Marketeer van het Jaar 2015. Ook aan Franstalige kant won een brouwer: David Sempels, de directeur marketing Benelux van AB InBev.

Vier vrouwen en één man streden dit jaar aan Nederlandstalige kant om de eretitel van Marketeer van het Jaar, een initiatief van de marketingorganisatie Stima met medewerking van Trends en Trends-Tendances. De veertigjarige Anouk Lagae, de chief marketing officer van Duvel Moortgat, haalde het van Sabien Dejonckheere (marketingdirecteur Belgium van Lotus Bakeries), Lies Eeckman (tot september de marketingdirecteur van Brouwerij Alken-Maes), Tamara De Bruecker (de marketingdirecteur van De Lijn en de gedelegeerd bestuurder van LijnCom) en Matthias Kympers (het hoofd marketing van de discountketen Lidl Belgium).

Anouk Lagae - duvel moortgat.jpgIn de drieënhalf jaar dat Lagae bij de Puurse brouwer aan de slag is, zijn alle merken van de brouwer volgens haar in alle landen gegroeid, ook in België. De enige uitzondering is De Koninck, maar voor dat merk bevroor de brouwer twee jaar geleden de budgetten met het oog op de opening van het nieuwe belevingscentrum in Antwerpen. Volgens Lagae ging het bedrijf zowel in volume als in waarde vooruit. "In waarde door de kwaliteit voorop te stellen. Dat kost iets, maar ik heb hier ondervonden dat als je de focus durft te leggen op de kwaliteit, je die investering terugkrijgt en dat je een merk opbouwt."

"De meeste bedrijven richten zich in een crisisperiode op de korte termijn, met het oog op het dividend van de aandeelhouders. Dat betekent een focus op financiën, op de verkoop op korte termijn." Dat Duvel Moorgat sinds 2013 niet meer op de beurs noteert, helpt om niet meer in die val te trappen. "Er is geen absolute belofte aan de aandeelhouders. Dat is een luxepositie, maar je moet dat wel durven."

Een van de redenen waarom Anouk Lagae deelnam aan de wedstrijd, is dat ze daarmee een platform kreeg om haar mening over haar beroep uit te dragen. Ze wil een nieuw elan brengen in marketing en het vak de plaats geven die het toekomt. "We zijn niet zo goed bezig."

Hoezo, niet goed bezig?

Lagae: "In deze maatschappij wordt veel gefocust op financiële resultaten en op volume - almaar méér en méér - maar we hebben maar één planeet. Als iedereen op deze planeet leeft zoals wij nu doen, hebben we er zes nodig. De industriële wereld is doorgeslagen in blijven groeien ten koste van de middelen en van de mensen. Dat is een van mijn pleidooien. We kunnen niet eindeloos voortgaan met wat we doen."
Een marketeer is toch per definitie gericht op vooruitgang?

...

Het vervolg van dit interview vindt u via deze link.

 

Bron: trends.knack.be