CxO

Imagine 185 CxO’s improving your Strategic Decision Making

Make the impossible, possible
CxO Magazine | Subscribe now
Home >  News >  Marketing >  Alonso wereldwijd de beste marketingwaarde
Send this article to a friend:
Send
Subscribe to our newsletter

Marketing

13 maart 2014

CxO redactie

Door CxO redactie

Alonso wereldwijd de beste marketingwaarde

Formule 1 bereikt maar liefst 1,8 miljard kijkers

Formule 1 bereikt maar liefst 1,8 miljard kijkers
Fernando Alonso wereldwijd de best te vermarkten Formule 1 coureur dit seizoen (2014). Dit blijkt uit het Celebrity DBI onderzoek van Repucom, wereldleider in sports marketing research & consultancy.

De Brit Lewis Hamilton neemt de tweede plaats in, gevolgd door de Braziliaan Felipe Massa. Viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel en Ferrari’s Kimi Raikkönen vervolledigen de top 5.

Wereldwijd kent  71.14% Alonso. In zijn geboorteland Spanje is hij bekend bij 98.35% van de inwoners. De F1 coureur is echter niet overal bekend; in de Verenigde Staten kent slechts 12.76% van de inwoners de Spaanse Ferrari coureur.

De Amerikanen die bekend zijn met de Spanjaard zijn verder zeer positief over de tweevoudig wereldkampioen; 84.5% vindt Alonso sympathiek en 76.74% zegt dat de coureur invloed heeft op het koopgedrag van de respondent. Alonso wordt gesponsord door Oakley en werkte mee aan commercials voor Viceroy en Eurocar.

De Britse coureur Lewis Hamilton is bekend bij 63.65% van de bevolking wereldwijd. Dit is bijna tien procent meer dan viervoudig en huidig wereldkampioen Sebastian Vettel (54.3%). De Duitser geniet met name in eigen land bekendheid; Vettel is bekend bij 97.58% van de Duitsers en wordt door zijn landgenoten gezien als de op-drie-na best te vermarkten persoon wereldwijd.

Jerome Bouchat, Managing Director van Repucom Belgium.: “Het zal voor veel mensen een verrassing zijn dat Sebastian Vettel internationaal niet zo hoog scoort als bijvoorbeeld Alonso, Hamilton en Massa. Alonso’s bekendheid komt voort uit zijn internationale overeenkomsten en associatie met Ferrari. Formule 1 wordt in 160 landen uitgezonden en kent een bereik van 1,8 miljard TV kijkers wereldwijd. Van alle F1 fans wereldwijd zegt 59% specifiek interesse te hebben in Team Ferrari. Het is dus niet vreemd dat Alonso als topcoureur van Ferrari zoveel bekendheid geniet. Neem de Verenigde Staten bijvoorbeeld, het aantal fans van F1 groeide daar van 15% in 2011 tot 19% in 2013. Alonso is een populaire coureur die langzaamaan uitgroeit tot favoriet van de fans.”

“We zien wel dat per land de rankings verschillen. Alonso scoort hoog in geboorteland Spanje en Italië, het thuisland van Ferrari, terwijl Vettel, Hamilton, Massa, Nico Rosberg en Jenson Button goed scoren in eigen land”, aldus Luijt.

Bekendheid zegt echter niet alles. In Brazilië, het thuisland van Felipe Massa kent 99.2% de coureur. Desondanks neemt hij slechts een 40e plaats in op de lijst van best te vermarkten personen, volgens de Brazilianen.

De totale DBI scores zijn gebaseerd op acht factoren. Hoewel bekendheid een grote rol speelt bij de totstandkoming van de score -60% van de score wordt bepaald door bekendheid-, zijn er zeven andere factoren die de marketingscore, oftwel DBI index, bepalen.

 

Bron: persbericht van Repucom